مهدقرآن

مهد کودک و پیش دبستانی

در مورد خدمات ما

چگونگی حفظ قرآن در کودکی

برای حفظ وآموزش قرآن، هیچ زمانی دیر نیست. در میان حافظان شمار كسانی كه قرآن را در سنین بالا به خاطر سپردند، اندك نیست. حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی ـ دام ظلّه العالی ـ در درس خارج فقه می‌فرمود: مرحوم آیت‌الله خویی ـ قدس سره ـ در دوران پیری به حفظ قرآن مشغول شدند

بنابراین، در هر سن و موقعیتی می‌توان به حفظ قرآن روی آورد. البته در كودكی ذهن برای فراگیری معلومات آمادگی بیش‌تری دارد. و باید آن‌را بهترین زمان حفظ قرآن به شمار آورد. رسول خدا ـ صلی اللّه علیه و آله ـ می‌فرماید: «آموختن در كودكی چون نقشی است كه بر سنگ حك شده باشد؛ و آن‌كه در بزرگسالی می‌آموزد چون كسی است كه بر آب می‌نویسد1

بیش‌تر قاریان مشهور جهان چون استاد عبدالباسط، محمد صدیق منشاوی، راغب مصطفی غلوش و ابوالعینین شعیشع از كودكی به حفظ قرآن روی آوردند و در شمار حافظان كل قرآن جای دارند.2

برای كلیه كودكان زیر 6 سال به دلائلی چون «سن كم»، «عواطف خاص»، «دلبستگی شدید به خانواده»، «آشنا نبودن به حروف الفبا» و... حفظ قرآن بسیار مشكل است و شیوه و متد خاصی را می طلبد كه میتوان از مهدهای تخصصی قرآن كمك گرفت

كودك تا قبل از سن دبستان به دلیل آنكه حافظه محض (مكانیكی یا طوطی وار) در آنها بسیار قوی است. می توان از یادگیری طوطی وار در آن ها بهره جست. به این صورت كه با استفاده از نوارهای ترتیل چند بار تكرار، یا تكرار فراوان مربی در كلاس و پدر و مادر در خانه، آیات را حفظ كند. چون ذهن آنها به طور مكانیكی، هر اطلاعاتی را دریافت كند خیلی راحت حفظ می كند و بسیار دیر هم فراموش می كند و در صورت فراموشی هم با اندكی تذكر، برطرف می شود

خردسالانی كه هنوز به مدرسه نرفته اند دو دسته اند:

1: عده ای قبل از ورود به دبستان با حروف و تركیب آنها، و حركات آشنا و قادر به روخوانی قرآن هستند

2: عده ای این طور نیستند.

نونهالانی كه با روخوانی قرآن آشنایی دارند كار كردن با آنها بسیار آسان تر است از نونهالانی كه با روخوانی آشنا نیستند.

آقای علم الهدی از همین دستة دوم بود. وقتی كار حفظ را شروع كرد تقریباً دو سال و چهار ماه داشت.

لذا آشنایی با حروف الفبا و كم كم با روخوانی

و همچنین برای تفهیم معانی استفاده از از حركات دست و صورت نیز مهم است (میتوانید از كتاب آموزش قرآن به صورت اشاره استفاده كنید )

ـ با انتخاب ترتیل یكی از اساتید قرآن كریم برای كودك، به نیت چهارده معصوم ـ علیهم السلام ـ نوار چهارده بار تكرار از همان استاد تهیه كند. منظور این است كه هر آیه چهارده بار پشت سر هم تكرار شود. برای این كار هر صفحه از قرآن به خط «عثمان طه» روی یك نوار ضبط شود پس از این كه از اول تا آخر صفحه هر آیه را 14 بار ضبط كردید پنج بار هم كل صفحه را در ادامه آن ضبط كنید تا نوار پر شود. وقتی نوار آماده شد ضبط را روشن كنید و كنار بچه بگذارید و بچه را به حال خود رها كنید، بچه مشغول تغذیه است، بازی می كند، گریه می كند، در هر حالی كه هست شما بگذارید صدای قرآن پخش شود.

نكته دیگری كه : «برای گروه سنی 2 تا 7 سالگی» در این روش كودك به همراه سائر اعضاء خانواده به حفظ كل قرآن نائل می شوند به شرطی كه همه همدیگر را همراهی كنند. خلاصة این روش اینگونه است كه با استفاده از همان نوار 14 بار تكرار هر صفحه را در چهار روز و هر روز سه بار كار كنید به این صورت كه:

روز اول: ضبط روشن باشد و با گوش دادن به نوار، به آیاتی كه تلاوت می شود فقط نگاه كنید.

روز دوم: در حالی كه به آیات نگاه می كنید همراه نوار، آیات را زمزمه می كنید.

روزم سوم: قرآن را باز نكنید و فقط هر چه نوار می خواند زمزمه كنید.

روز چهارم: بدون اینكه قرآن را باز كنید و ضبط را روشن كنید آیات را همخوانی كنید.(3)

تذكر:

1. نباید بچه را به حفظ وادار كرد، چرا كه اجبار در هر كاری باعث تنفر و اكراه از آن در شخص می شود.

امام علی ـ علیه السلام ـ می فرماید: «ان القلب اذا اكره عمی»(4) یعنی «چون قلب را بر چیزی مجبور كنی كور می شود.» از كلام مولا علی ـ علیه السلام ـ استفاده می شود كه اجبار علاوه بر آنكه باعث دلزدگی و تنفر می شود، بینش او را از بین برده و او نسبت به یادگیری و انجام آن هیچگونه استعدادی در خود نمی بیند.

بلكه با تشویق كردن اجازه دهید خود، اولین نشانه های علاقه مندی به حفظ را بروز دهد آنگاه شما طی یك برنامه منظم و فرستادن او به جلسات حفظ ویا آموزش ، كار را دنبال كنید.

2. برای تشویق كودك و آنكه خود او به اشتباهاتش در هنگام تحویل حفظ پی ببرد، خوب است صدای او را هنگام تمرین و مرور آیات ضبط كرده و سپس برایش پخش كنید. او، هم از شنیدن صدای خود لذت می برد و هم تشویق می شود، ضمناً اشتباهاتش را یافته و تصحیح می كند.(5) (برای دو ساله به بالا)

3. از شیوه های تشویق كودك برای جلب وجذب او استفاده كنید

4.حفظ وآموزش قرآن خیلی خوب است اما تربیت قرآنی مهمتر

 

پی نوشت :

1. مثل الذی یتعلم فی صغره كالنقش فی الحجر و مثل الذی یتعلم فی كبره كالذی یكتب علی الماء. (كنز العمال، ج 10، ص 249، ح 29336)

2. نگاهی به زندگانی قاریان مشهور قرآن كریم.

3. عرب مختاری نصرآبادی، ولی الله. با خادمان قرآن، قم، انتشارات عصر ظهور، چاپ اول، 1378.

4. نهج البلاغه، قصار 193


ارسال نظر
       
آخرین اخبار
خدمات مهد
عنوان مطلب
کلیه حقوق محفوظ میباشد